tisdag 12 maj 2009

En tur kring ägorna...

Jag blir helt förälskad i all grönska och allt som blommar vid den här tiden... för att inte tala om när alla fåglarna sjunger på morgonen och på kvällen. Är nog inte ensam om det. Tänkte ge mina besökare en liten tur i våran fina, men långt ifrån färdiga, trädgård.
Denna gång blir det mest träd...

På framsidan står denna fina Astrakan, är 80% säker på att det är det. Det fanns här när vi flyttade in, är nog ca 10 år. Jättegoda äpplen. Fick massor med frukt förra året som jag fortfarande gör fantastiskt god kräm på!


Detta lilla halvveka träd som står på våran baksida är en prydnadsapel. Den planterade vi när Lucas var ungefär 2 veckor gammal, slutet av april 2005. Trädet påminner lite om honom, lite vingligt och vildvuxet men charmigt och vackert.


Detta träd står också på baksidan. Det är en, eller kanske flera, rönn som kommer från mitt barndomshem, Rosenlund. Tror det var 2007. Den stod i hagen bakom huset och min snälle far tog upp den åt oss. Den är än så länge lite vek men den har klarat två vintrar, den har flyttats runt i trädgården två gånger och den har blivit lite lätt misshandlad av min älskade söner. Så det ska nog bli träd av dom där pinnarna med.


Sist men inte minst... mitt alldeles egna lilla Rödluvan. Fick presentkort på det i 25-årspresent, planterades 2008. Ett äppelträd som sägs klara ner till -40, en korsning av en rysk och en kanadensisk sort. Påminner om Ingrid-Marie men är tidigare. Längtar tills det bär frukt...

Nu ska jag krypa till kojs och drömma om röda, saftiga rödluvan... Nattinatt!

1 kommentar:

mallis sa...

Jasså du1 du bloggar med. :)

Ska vi jämföra storlek på träd hehhe.

Kram Marlen
www.malliss.blogg.se