fredag 19 december 2008

Mjölet yr i köket!

Helgen vid tredje advent var det julbak. på lördagen var det pepparkakor och på söndagen lussekatter. Lucas vill gärna vara med pappan när det skulle bakas ut och lillebror Isac var inte sen att hänga på. När de dvs barnen var färdiga, så det ut som om en mindre mjöltornardo dragit fram i köket. Shit pommefritt! Under baket fick vi besök av farmor och farfar. När Lucas tröttnade på att baka så följde han med farmor och farfar hem en stund. Sen gav vi Isac mat och sen somnade han. Jag bakade ut de sista plåtarna då pappan gav upp. Brukar bli så... ;-) Kan dock med viss stolthet säga att vi inte "fuskkryddade" i år. Vi brukar använda färdigblandade pepparkakskryddor men inte i år. Inget egentligt fel i det... I år gjorde vi helt enligt receptet i VårKokbok. Receptet återfinns under Mat och bak.


På söndagen var det då min tur att göra lussebullarna, och tacka gud och hans änglar för min Eletrolux assistent! Bakade "bara" på en halvliter men det räckte. Lucas ville vara med och baka, eller rättare sagt äta deg och söla med mjöl, men mamman hade inte det tålamodet idag. Ville inte sanera köket en gång till... kände mig mäkta stolt när jag tryckte ner de ekologiska kravmärkte russinen i bullarna. Skönt med lätt samvete ibland. Blev väl allt som allt ca 45 kusar... undrar hur länge de räcker bara...

Inga kommentarer: