fredag 18 december 2009

Kranspyssel!

Lovade ju en lite beskrivning hur jag gjort granriskransen... pysslade en krans i enris till min goa väninna till hennes födelsedag, hon blev jätteglad! Kul :-)
Vad behöver man nu då?
Jo...
Samla ihop en hög med ris av tall, gran eller en. Ris av lingon och blåbär kan också funka.
Sedan skaffar du dig grön spoltråd, blomstertråd. Jag köpte min i lokala blomsteraff'ren men det finns säkert lite varstans. Sen behöver du även en plastpåse av valfri sort, någon slags tejp, en dagstidning eller ett reklamblad och lite saker att pynta kransen med. Bra verktyg att ha är sax och sekatör.
Och HUR gör man nu då...
Ta tidningen och vik ut den, typ mittenuppslaget.
Tidningens storlek bestämmer kransens storlek...

Rulla ihop tidningen till en 'korv'/rulle på diagonalen.

Tejpa ihop ändarna så du får en cirkel, en kransstomme. Knöla sen till den lite så den inte är så kantig, försök att få den så jämn och fin som det går.

Sen tar du din plastpåse (jag tog en soppåse som man kan köpa på rulle), klipp upp 'sömmarna' på påsen så du får en lång plastbit. Linda sen plasten runt kransen och tejpa fast allt eftersom.
Skall kransen hänga alt. ligga inne så kan du hoppa över detta momentet.

Någonting i still med detta är vad du får. En färdig stomme!


Nu är det bara att börja klä stommen med det ris du helst vill ha. Ska du använda enris så rekommenderar jag någon typ av handskar, vet av egen erfarenhet ;-).
Använd ganska så små kvistar, och så kanske di får göra några varv. Fast det beror ju på hur tät du vill ha kransen. Jag gjorde denna rätt så tät.

Ta-daaa! Nu ska kransen pyntas. Jag gick igenom min pyntsamlig men har du inte det så kan du ju antingen köpa lite dyrare pynt i nån fin affär eller inventera mataffären. De brukar ha olika band och sånt vid jul, sen har du ju kanelstänger och stjärnanis och färska äpplen eller torka egna apelsinskivor i ugnen... bara fantasin sätter gränser!


Så här blev min krans, eller ja, den som min väninna fick.
Jag dekorerade med kanelstänger som jag två och två lindat silvrig ståltråd runt och sen fusk-äpplen. högst upp lindade jag hampa snöre om och gjorde en ögla på baksidan att hänga upp kransen med.
Min kostnad för kransen blev 20kr, det var för den gröna spoltråden. Riset 'hittade' jag i dikeskanten och tejp, tidning, plastpåse och pynt hade jag sen tidigare. Inte fel med budget pyssel så här inför julen... ;-)
Hoppas att jag förklarade någorlunda bra... jag gjorde lite på känn, man får pröva sig fram helt enkelt.
Trevlig pysseljul på er! Johanna

3 kommentarer:

Rockstar sa...

Jätte fin!!

Inredning i vitt, gammalt och nytt sa...

Väldigt fin krans och så kul att sätta sin egen prägel med olika dekorationer på...
Bra beskrivning, ska nog försöka mig på en själv nu när jag är långledig ett tag.
Hälsningar
Maria

Villa Nordåker sa...

Vilken bra beskrivning och kransen blev jättefin.

Kram
Malin