tisdag 8 december 2009

Pysslat lite

Pysslandet har den stundande julen till trots legat lite på hyllan pga renoveringen.
Men jag har åstadkommit lite i alla fall... och till en liten peng dessutom!

Denna krans knåpade jag ihop på en kranspysselkväll i prästgården i byn. Vi var 8 st 'tjejjor' som pysslade kransar och sen åt vi en fantastiskt god gulashsoppa med lite fika efter.
Alltmedans vi skarttade och disskuterade allt möjligt. Betalade 30 kr för kalaset!
Måste göra mer sånt, gå på pysselkväll alltså!
Ska göra en krans till i kväll, tänkte då fota 'momenten' ifall någon är nyfiken på hur man gör...

Sedan fick jag ett infall en dag... Har en lamap i hallen med en skärm i rotting som jag gillar, men jag ville snygga till den lite till jul. Visste att de hade fler sådana lampskärmar på den lokala loppisen så jag stack dit och köpte en! Hemma plockade jag fram antikvit hobbylasyr och satte gång och måla. Målade tills lasyren var slut, två gånger, och resultatet ser ni ju.

Men jag var inte nöjd... den såg lite naken ut så jag begavmig till lokala tygaffären och köpte mig ett vävt tygband i allmogestil. Det blev verkligen pricken över i:et! Totalkostnad blev 30 kr, 15kr för skärmen och 15 kr för bandet. Färgen och lampfoten hade jag ju sen innan.

Är så himla nöjd när man med små medel kan fixa och pynta!

Hej hej! / Johanna

2 kommentarer:

Susanna sa...

Jag gillar också budgetvarianter!!

Kul med kranstillverkning i grupp! Mera sådant :-)

Jättefina vinterbilder och ursnyggt kök på g. Lääänge sedan jag tittat in ser jag :-)

Kram, Susanna

Snövita drömmar sa...

Jag älskar när man kan hitta sätt att göra saker billigt! Mycket hellre det än att köpa allt nytt som dessutom är dyrt.
Det du visar är helt i min melodi!

Kram på dig!