måndag 27 december 2010

The end of an era...

Jaha... då var det roliga slut då...
Jag pratar varken om julen eller år 2010.
Jag pratar om den bokserie av Åsa Larsson, som jag med stor förnöjsamhet lagt näsan i det senaste året... och som jag nu, till min stora sorg, läst färdigt.
"Året?" tänkte en del... fyra ynka pocketböcker på ett år...?
Jo, så är det, när man bara får 5-10 min lässtund per kväll innan ögonlocken slår ihop så tar det ca ett år. Inte mer med det.
I alla fall...
För er som ännu inte upptäckt denna fantastiska författarinna så ger jag bara ett råd; LÄS!
En av böckerna, som förövrigt heter "Solstorm", är filmatiserad, men jag har läst rykten om att det kommer en film till. Hur många eller vilka böcker den baseras på vet jag inte men det får framtiden utvisa.
Bokserien om Rebecka Martinsson består alltså av fyra böcker, kriminalromaner som mestadelt utspelarsig i Kuiruna med omnejd; Solstorm, Det blod som spillt, Svart stig och Till dess din vrede upphör. Kan inte på rak arm säga vilken som är bäst, alla har sin "charm".
Man kanske kan jämföra Åsa Larsson lite med Thomas Harris, som skrivit När lammen tystnar, Hannibal och Röd Drake. Ett otroligt sinne för detaljer, lätt att komma in i handlingen... och lätt att fastna! Sista sidorna i sista boken läste jag med hjärtklappning! Hann knappt läsa färdigt sista meningen på sidan innan jag vänt blad =)
Och sen älskar jag pocket! Små och behändiga, lätthanterliga och sköna att och hålla i. Maken är tvärtemot. Han älskar inbundna böcker. Men jag finner dem mest klumpiga.
Men men, smaken är ju bekant som baken!







Må så gott / Johanna

Inga kommentarer: