måndag 12 oktober 2009

Dagens lunchtips; Morotsbiffar!

Jag hade en period i våras när jag typ nästan bara mat-bloggade. Kändes det som iaf...

Tänkte tipsa er om en smarrig och hyfsat smidig rätt, GI-klassad är den också.
Jag gjorde efter vad jag gillar och vad som fanns hemma,
men man kan ju så klart följa receptet mer slaviskt om man vill det :-)

Morotsbiffar - 4 portioner
4 morötter
4 kokta potatisar
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära (jag hoppade detta)
1 tsk mald spiskummin
2 msk vita sesamfrön (ska va svarta men det fanns inte på Ica)
1 knippa färsk koriander (tog torkad mynta istället, ca 2 msk,
lite efter smak)
2 ägg
salt & svartpeppar
olivolja

Skala och riv morötterna grovt. Mosa potatisarna och blanda med de rivna morötterna i en bunke. Tillsätt vitlök, ingefära, skiskummin och sesamfrön. Hacka koriandern och knäck i äggen och blanda om ordentligt. Smaka av med salt och sartpeppar. Forma färsen till biffar och stek i en stekpanna med olivolja i ca 3 minuter på varje sida. Servera biffarna med råris och rårörda lingon.

Jag hade blandad späd sallad och creme fraiche till, och strödde över torkad mynta och flingsalt.

Smakar lite indiskt, går säker att göra biffarna små och ha till buffe. Eller till stekt fläsk eller ugnsgrillad kycklig kanske?

Smaklig spis! / Johanna

1 kommentar:

Snövita drömmar sa...

Låter smarrigt! Passar mig som är vegetarian, ska absolut testa receptet. Kram!