söndag 8 augusti 2010

På huvet i blåbärssnåren

Förra året var ett riktigt blåbärsår. Men pga stundande bröllop med allt vad innebar så hade jag ingen möjlighet att komma ut i skogen för att kunna skörda detta, för mig, blåa guld. Men i år hade jag alla chanser. Och så får man höra att det varit för torrt och att de små bären i det närmaste kommer förtvina om det inte blir mera regn... man ska nog passa sig lite för vad man ber om... Nu har det regnar varannan dag i snart 3 veckor. Men, inget ont som inte för nått gott med sig... Blåbären frodas, finns i massor, ståra och fina.

Hitintills så har jag i två omgångar plockat 1,5+2,5= 4 liter blåbär. Och jag har planer på att ge mig ut i skogen igen i veckan som kommer. Typ fylla frysen! Och sen finns det ju snart lingon, och svamp och äpplen...

Fullkomligt älskar att plocka bär och frukter, lägga i burkar och påsar och fylla min frys. Hemma i trädgården ska jag skörda krusbär och det sista av rabarberna. och smultrona.. Väntar med spänning på äpplena; 'Astrakan' och nytillskottet 'Rödluvan'.



Såg även i veckan att ljungen nu börjar blomma... man kanske skulle ge sig ut och plocka till en krans att hänga på dörren...

Må så gott! / Johanna

Inga kommentarer: