söndag 15 februari 2009

Hemlagade köttbullar med ungsstekta grönsaker och getost

Har ledsant på färdiga köttbullar. Vill veta vad jag stoppar i mina barn och mig själv. Att göra egna är så enkelt och blir såååå mycket godare.

Började även för ett par veckor sen ät mer GI-vänlig kost, så detta är GI-köttbull. Chansade och de blev sååå goda!

Köttbullar.

  • ca 500 g blandfärs
  • 1 ägg
  • lite salt
  • lite svartpeppar
  • 1 finriven gul lök
  • smör eller olja att steka i

Blanda allt i en bunke, blanda väl. Forma små eller stora köttbullar och stek i stekpanna. Om man vill kan man steka så man får yta på köttbullarna och sen steka färdigt dem i ugnen. Ungefär 225 grader i 20 min, ungefär. Man får kolla lite då och då.

Ugnsstekta grönsaker.

  • 1 röd lök
  • 1 gul paprika
  • ungefär 5 färska champinjoner
  • flingsalt
  • raspolja
  • torkad basilika

Skär grönsakerna i lagom stora bitar. Du kan ta de grönsaker du gillar eller har hemma, tar du rotsaker på får du öka tiden lite. Lägg i ugnsfast form Ringla öve rapsoljan, stö över flingsalt och basilikan. Sätt in i ugnen, ungefär i 225 i 20 minuter, ungefår. Håll lite koll så det inte blir bränt.

Servera köttbullarna och grönsakerna med tärnad getost. Går även bra med fetaost. Ca 150-200g till 4 portioner.

Receptet är hopkokat av mig!

Inga kommentarer: